CONSUMENTENBOND: ‘BANKEN ZIEN KLANTEN NOG ALS MELKKOE’

Ook Delta Lloyd, Nationale-Nederlanden, Philips Pensioenfonds, Centraal Beheer Achmea en Van Lansschot passen de rente nooit aan gedurende de rentevasteperiode. En ook de nieuwe online hypotheekverstrekker bijBouwe voldoet niet aan de eisen van de Consumentenbond. Op de renteherzieningsdatum wordt de rente wel automatisch aangepast aan de nieuwe restschuld. Banken die de consument helemaal niet centraal stellen zijn Hypotrust Elan, SPF Beheer, Argenta en Hypotrust OK Hypotheek. Partijen die wel aan de eisen van de Consumentenbond voldoen zijn bijvoorbeeld ASR, Aegon en Munt Hypotheken.

Aandacht Het TV-programma Eenvandaag besteedde op 22 december aandacht aan het onderwerp. Aan het woord kwam Wendy Tames die pas onlangs ontdekte dat zij een risico-opslag betaalde op haar hypotheek. Pas toen zij zelf aan de bel trok, toonde de bank zich bereid de opslag te schrappen. Echter niet met terugwerkende kracht. Sandra de Jong (Consumentenbond) zei in het nieuwsprogramma dat “veel banken hun klant nog altijd zien als melkkoe”. Anneloes van Ulden (Nederlandse Vereniging van Banken) gaf geen antwoord op de vraag of Wendy Tames met terugwerkende kracht haar geld moest terugkrijgen. “Banken moeten goed informatie verstrekken”, luidde haar antwoord.

Terug naar overzicht